Selasa, 17 Mei 2016

Bagi Ikan Makan di Pulau Giam

Pagi-pagi lagi kami sudah bersiap sedia untuk aktiviti hari ni. Aktiviti hari akhir sebelum meninggalkan Teluk Nipah. Sebelum tu kami pergi sarapan dulu. Isi perut bagi kenyang baru senang hati nak beraktiviti. Sekali lagi kami menapak ke hujung sana. ke penghabisan gerai-gerai. Tapi jika dari arah tiba, kita jumpa dia dulu. Gambar di bawah ni menunjukkan betapa tenangnya kami berehat-rehat di tepi pantai. Menunggu turn kami pulak. Masa ni dah berpuluh gambar. Masa menunggu ni pun sempatlah aku berbual dengan adik yang kerja di sini. Bagus tau muda lagi dah pandai cari rezeki. Seorang lagi datang tolong kawanjer rupanya. Persahabatan dikalangan anak-anak muda.
 
 
Kami diberi life jacket, roti untuk beri ikan makan dan kasut untuk dipakai dalam air. Tau tak, depa jer yang sediakan kasut. Jadi terselamatlah kaki aku yang lembut ni dari digores karang. Bila lihat orang lain luka-luka. Ahhh pedih nya. Aku pulak yang rasa. Bila bot sampai aku gila punya teruja. Lama dah tak snoorkeling. Last 2009 di Pulau Payar.Masa tu pening aku. Sekejap jer aku kat dalam air. Tengok kali ni pulak.
 
 
 
Baiklah bersedia untuk menikmati keindahan alam. Sebelum ke Pulau Giam dibawa jalan-jalan dulu. Lihat pemandangan dan batu-batu yang istimewa. Macam batu di bawah ni katanya seperti Alif Lam Lam Ha. Allah. Petah adik ni menerangkan. Dalam masa yang sama matanya wasa dan tanggannya cekap mengendalikan bot. Aku rasa selamat begini.
 
 
Aku rasa ni macam kaki kot orang tengah tidur, adik ni bercerita juga tentang batu ini, tapi kalau aku cerita semuanya macam dah basi pilak bila korang sendiri pergi. Jadi aku cerita sedikit-sedikit sahaja lah yer. Ada satu pulau yang menjadi lokasi pengambaran filem. Pulau tu pun sekarang ni dinamakan bersempena filem tu sekarang.  Cuba teka filem apa?
 

Batu di bawah ni macam bentuk apa? Macam bentuk haiwan ke, tumbuhan ke atau makanan? Adik ni kata batu ni berbentuk ikan paus. Aku pun berialah perhatikan. Tapi tak sempat nak tenung lama-lama. Adik ni dah bergerak membawa ke batu yang lain pula. Masa ni otak kena pantas analisis dan proses yer. Simpan memori tu aku tak berani nak gerenti. Tulah lain kali kena catat.
 
 
Batu bawah ni Nampak lah jelas macam......Nampak tak? Sama tak apa yang aku dengan korang Nampak? Ni senangkan? tak payah susah-susah nak teka. Sangat jelas rupanya. Kuasa Allah, manusia mentafsirkan sahaja bentuk-bentuk ni.  Bila nak sampai Pulau Giam ni. Macam mana rupa Pulau Giam ni. Seris aku pun tak pernah tahu ada Pulau Giam untuk snoorkeling di Pulau Pangkor ni. Jadi aku mana ada google nak tengok rupanya. Dulu-dulu datang kenapa tak perasan yer.

 
Sampai dah rupanya dari jauh aku lihat ini, seperti gambar di bawah. Tak sabra tunggu diturunkan. Eh turun sendiri dari bot. Sebaik sahaja turun dari bot kami cari pot. Siap cari pot. Snoorkeling lah apa lagi. Sebelum tu aku menjalani tutorial dulu. Lupa macam mana nak guna. Aku rasa arus kuat juga. Awalnya aku dah teruja lihat ikan-ikan kecil dekat sekeliling aku. Aku leka bagi makan dekat-dekat jer. Tak perlu risau terlepas ke laut lepas kerana ada jarring sebagai penanda sempadan,

 
 Sempat juga aku mengambil gambar, menggunakan bakat yang terendam ni. Aku ambil gambar teritip. Aku rasa nama nya teritip. Di sini sejam ke 2 jam yer aku pun dah lupa. Lupa lagi. Puaslah berendam. Bagi ikan makan, bergambar dan ber snoorkeling. Aku pening bila lama-lama snoorkeling. Mungkin kerana beralun-alun. Adalah beberapa spesisi ikan yang aku nampak. Jangan Tanya aku nama ikan tu. Tapi kamera hp ni cap ayam, maka tak Nampak la gambar ikan.
 
 
Bot-bot yang membawa pengunjung. Ramai juga yang ke sini. Harap-harap ikan di sini dapat bertahan dengan kehadiran manusia yang seramai ini. Serta dapat bertahan dengan jumlah bot yang sebanyak ini. Sekali lagi aku menunjukkan gambar dari hasil bakat terendam aku.
 
 
Masa untuk meninggalkan pulau kecil ni. Walau pulau ni kecil. Di Pulau ni lah ikan-ikan warna-warni nak bermain. Alam sekitar ni tanggungjawab semua. Moga anak-anak kita nanti masih dapat melihat khazanah yang kita lihat ni dihabitatnya. Bukan sekadar di dalam buku atau majalah. Adik tu dah pun tiba untuk membawa kami pulang. Pulang membawa kenangan. Sampai di pantai, wahhh ombak besar juga. Mencabar betul nak turun. Aku merasalah campak sauh. Merasa juga terkecebuh.
 
 
Sambungan dari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan